اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سرالمستودع فیها

حضرت فاطمه زهرا(س) بی شک سر عالم هستی است. خداوند صفات جلالش را در مرد و صفات جمالش را در زن قرار داد اگر برای صفات جلال خداوند متعال مثال هایی از جمله رسول اکرم(ص)، حضرت علی(ع) ، حضرت مهدی(عج) و... می توان نام برد؛ اما برای صفات جمال حضرت حق فقط حضرت مادر(س) را می توان  مثال زد.

امام حسن عسگری(ع) در مقام این حضرت می فرمایند: ما حجت خدا بر مردم هستیم،مادرمان زهرا حجت خدا بر ماست

خداوند در قرآن کریم سوره النساء آیه34 می فرمایند:(ان الرجال قوامون النساء...) یعنی مرد سرپرست زن هست به دلایلی که در همان آیه مشخص شده اما حضرت رسول اکرم(ص) به دخترشان می فرمایند: تو برای من مثل دخترم نیستی، تو مثل مادرم هستی(ام ابیها) که هر مردی در مقابل مادرش باید عبد مطیع باشد. این کلام، مقام بسیار بالای آن حضرت را مشخص می کند.

در زمان امام خمینی(ره) وهابی ها نامه ای به ایشان دادند که اعلام کنید قبر فاطمه بنت اسد، قبر فاطمه زهرا(س) است ما اجازه می دهیم که برای آن حضرت بارگاه بسازید! امام این موضوع را ارجاع دادند به آیت ا... گلپایگانی؛ آیت ا... نامه دادند که اصلا و ابدا ما هیچوقت اینکار را نمی کنیم. خب این حرف آیت ا... گلپایگانی نشان می دهد که مشخص نبودن آرامگاه حضرت فاطمه زهرا(س) سند و پایه ی شیعه ست ولی این حضرت در بین شیعه ها هم غریب است حتی در کشور خودمان.

علت پیدا نبودن این آرامگاه می تواند چند مورد باشد:

اول اینکه در آن زمان حکام با  اهل بیت دشمنی داشتند به طوری که در سال 236 قمری، متوکل دستور داد قبر حسین بن علی(ع) محو و با خاک یکسان شود. قبل از این ماجرا بنی امیه اقدام به تخریب و انهدام خانه حضرت فاطمه زهرا(س) کردند که در قرن اول بود. اگر آرامگاه مشخص بود احتمال حتک حرمت از طرف حکام زیاد بود همانطور که عمر (لعنت الله علیه) خواست بقیع را تخریب کند.

دوم اینکه این حضرت وصیت کرده بودند که شبانه دفن کنید و جای قبرم مشخص نباشد. در روایتی آمده است که: حضرت علی (ع) در هنگام شدت مرض و روز های آخر زندگی همسرش، در پاسخ پیام عمویش عباس مبنی بر تشییع جنازه حضرت فاطمه(س) پیشنهاداتی ارائه می داد فرمود: ای عمو درخواست من این است که اجازه دهی از پیشنهاد تو در این مورد صرف نظر کنم زیرا خود فاطمه بر من وصیت کرده که مراسم تدفین من مخفیانه انجام گیرد.

دلیل سوم  کمی با دلیل اول ارتباط دارد و آن بی بصیرتی مردم بود که این بی بصیرتی را حکام از طریق رسانه آن زمان یعنی شعرا، سخنرانان، راویان و... ایجاد کرده بودند. اگر مردم چشم دل را باز می کردند و از امام زمانشان دفاع می کردند(چون قیام حضرت فاطمه(س) اثبات حکومت اسلامی علی(ع)بود) خیلی از این اتفاق ها نمی افتاد.

اللهم عجل لولیک الفرج